Система виховної роботи

Звіт виховної роботи Соколовобалківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів за 2010 – 2011 навчальний рік

 

 Школа успіху

 «Духовність, здоров’я, родина, культура»

Наша школа покликана стати тим місцем для особистості учня і вчителя, де буде духовно збагачуватись кожен учасник навчально – виховного процесу, де буде формуватись громадянська зрілість і особиста відповідальність за свій вклад у національнокультурне відродження України, у розбудову держави.

На сучасному етапі розвитку суспільства педагогічний колектив школи, розуміючи потребу докорінного переосмислення виховної системи, насамперед виходить з таких позицій:

1.      Визнання того, що школа – навчальний заклад, покликаний відповідати  потребам і умовам сучасного стану соціального розвитку України та  забезпечувати освітні потреби села.

2.      Школа має бути конкурентноздатною й престижною, а це можливо лише в режимі неперервного розвитку і творчого пошуку прогресивних технологій, методик зростання професіоналізму на педагогічному та управлінському рівні.

Вирішуючи ці завдання школа забезпечує різні види діяльності в широкому спектрі позакласної сфери – гуртковій, профільній, спортивній, художньо-естетичній роботі, максимально сприяючи розвитку і самовизначенню особистості дитини.

Вирішення поставлених завдань можливе лише в атмосфері доброзичливості, довіри, співробітництва, відповідальності на всіх рівнях шкільного педагогічного простору .

Дана модель є результатом науково-педагогічного та методичного узагальнення пошуково творчої діяльності всього педагогічного колективу.

Головна виховна задача, яку ставить перед собою колектив нашої школи: виховання соціально-активної, високоморальної, фізично розвинутої особистості.

В основу нашої  моделі виховної системи ми закладаємо загальнолюдські цінності:

·                    Людина.

·                     Здоров’я.

·                    Труд.

·                    Творчість.

·                    Дружба, любов, гуманізм.

А також такі принципи виховання:

  • Турботливого ставлення один до одного.
  • Сумісної діяльності дітей та дорослих.
  • Цілеспрямованості.
  • Творчого підходу до справи.

Виховна робота школи здійснюється через такі види діяльності:

 

  • Навчально-пізнавальна.
  • Соціально-комунікативна.
  • Ціннісно-орієнтаційна.
  • Спортивно-оздоровча.
  • Художньо-естетична.
  • Громадсько-корисна.
  • Трудова.

Виховання особистості здійснюється під впливом педагогічного колективу, учнівського колективу, сім’ї, громадськості.

Виховну систему нашої школи можна умовно поділити на такі напрямки:

·                    екологічне виховання;

·                    громадсько-патріотичне виховання;

·                    морально-етичне виховання;

·                    правове виховання;

·                    трудове виховання та профорієнтаційна робота ;

·                    художньо-естетичне виховання;

·                    фізичне вдосконалення і виховання потреби здорового способу життя;

·                    розумове виховання;

·                    родинне виховання;

·                    пропаганда здорового способу життя.

Всі ці напрямки тісно пов’язані між собою і мають спільну мету, але знаходять різні шляхи її досягнення.

Аналізуючи стан виховної роботи школи варто сказати, що пріоритетними на  сучасному етапі є

  • реалізація науково-пізнавального потенціалу освітніх галузей;
  • використання пошуково-краєзнавчого та місцевого матеріалу  з метою піднесення ефективності навчально-виховного процесу;
  • використання сучасних інформаційних технологій в управлінській діяльності та в навчально-виховному процесі школи;
  • збереження  морального, фізичного та психічного здоров’я  підростаючого  покоління;
  • виховання  патріотизму, громадянських якостей особистості;
  • розвиток у дітей творчих здібностей, підтримка обдарованих дітей

 

.     Виховання як цілеспрямований процес формування особистості здійснюється за допомогою використання різноманітних прийомів, форм та методів виховної роботи. Їх вибір та ефективне застосування залежить від вікових та індивідуальних особливостей школярів, рівня розвитку дитячого колективу, поєднання методів формування свідомості та поведінки, ефективності самих методів. У виховному процесі класоводи та класні керівники використовують такі групи методів як:

·        методи формування свідомості (роз’яснення, бесіда, лекція, диспут, приклад);

·        методи формування суспільної поведінки (громадська думка, доручення, створення виховуючих ситуацій);

·        методи стимулювання діяльності та поведінки (змагання, заохочення, покарання);

·        методи контролю та аналізу ефективності виховання .

Соціально активна та духовно багата творча особистість учня формується в процесі безпосередньої участі у навчально-виховних заходах, що здійснюються на уроках учителем, а в позаурочний час – класними керівниками, батьками, громадськістю. Такі заходи надзвичайно багатопланові, всеохоплюючі. Тому перша вимога до них – вони спираються на знання, здобуті на уроках, поглиблюються та розширюються.

         Друга вимога – виховні заходи логічно продовжують урочну роботу, мають певну систему, враховують принцип послідовності, наступності, вікові та індивідуальні особливості дітей, їхні інтереси та бажання.

         Третя вимога – заходи  доступні, цікаві, емоційно насичені, тому в процесі їх проведення розвивається учнівська творчість, самостійна ініціатива.

Екологічне виховання

Екологічне виховання здійснюється шляхом проведення трудових екологічних десантів «Затишок» з покращання та благоустрою прилеглої до школи території, екологічних місячників.

Учні школи брали участь у:

·        всеукраїнському конкурсі «Годівничка»;

·        всеукраїнському конкурсі «Парки – легені міст і сіл України»;

·        районному конкурсі-огляді екологічних агітбригад;

·        районному конкурсі «Збережемо ялинку»;

·        шкільному конкурсі квіткових композицій «Люби природу не як символ душі своєї. Люби природу не для себе, люби для неї…»;

·        шкільному конкурсі природоохоронного плакату;

·        Для учнів 1 – 8 класів було проведено свято Осені, для старшокласників «Бал Золотої Осені».

Проведено класні години та години спілкування, диспути та круглі столи, бесіди та екологічні експедиції за темами: «Цей незвичайний загадковий світ» - 1 клас (класовод Кудря Л.О.) та 2 клас (класовод Біленька Л.С.), «Ми люди, поки є природа», «Я частина природи» - 3 клас (класовод Мошура В.В.), «Природа – щедре, цілюще джерело тепла й добра» - 4 клас (класовод Карюк Н.І.), «Рослини – символи України» - 5 клас (класний керівник Пасько Є.О.), «До совісті і розуму людського» (екологічна експедиція) - 6 клас (класний керівник Приходтко О.В.), «Рятуймо наше майбутнє» (урок екологічного виховання) - 7 клас (класний керівник Гецко Н.І.), «Екологічні проблеми сучасного людства» - 8 клас (класний керівник Яхно К.Г), «Червона книга Землі» - 9 клас (класний керівник Голуб Г.С.), «Навіщо Україні водойми» - 10 клас (Борсук В.І.), «Природа наш рідний дім: бережи її» - 11 клас (класний керівник Лісняк М.М.). Організовано шкільний вернісаж малюнків «Сонце, повітря, вода – найкращі друзі».Проведено екологічний рейд «Зробимо світ кращим».

Громадянсько -патріотичне виховання

Громадянський аспект виховної роботи у школі реалізовується шляхом проведення тематичних виховних годин, бесід, годин спілкування, присвячених державній символіці, вшануванню пам’яті видатних українських політичних діячів, письменників, діячів культури. Учні школи прийняли активну участь у різноманітних районних конкурсах, серед яких конкурс з української мови ім. П.Яцика, районний етап всеукраїнського конкурсу «Пізнай свою Країну», «Історія міст і сіл України», «Шляхами подвигу і слави» та «Мій рідний край, моя земля».

Патріотичний напрямок виховної роботи знайшов відображення у проведені заходів, присвячених Дню визволення України та Полтавщини від німецько-фашистських загарбників, Дню Збройних Сил України, Дню Захисника Вітчизни, Дню Перемоги. Школа підтримує тісний зв’язок з комітетом ветеранів сільської ради, члени якого є постійними гостями наших свят. На базі школи було проведено обласні змагання з мініфутболу, кульової стрільби присвячені річниці подвигу героїв Крут та літературно-музична композиція «Їм було по 17-ть…»

Також були проведені такі заходи, як конкурс учнівської творчості, присвячений Т.Г.Шевченку, виховні години, години спілкування, вікторини, інсценізації, круглі столи, усні журнали  за темами: «Пам’ятай: тільки мати й Вітчизна у світі одна» - 1 клас (класовод Кудря Л.О),  «Батьківщина в нас одна» - 2 клас (класовод Біленька Л.С.), «Хто такий патріот Батьківщини» - 3 клас (класовод Мошура В.В.), «Свічка пам’яті» - 4 клас (класовод Карюк Н.І.), «Україно моя, незалежна і вільна, я з нею пов’язую долю свою» - 5 клас (класний керівник Пасько Є.О.), «Ти громадянин України» - 6 клас (класний керівник Приходько О.В.), «На Аскольдовій могилі український цвіт» - 7 клас (класний керівник Гецко Н.І.), «Ми діти твої, Україно!» - 8 клас (класний керівник Яхно К.Г.), «Україна – єдина, соборна держава» - 9 клас (класний керівник Голуб Г.С.),  «Україно, мій рідний дім» -10 клас (класний керівник Борсук В.І.), «Українським збройним силам слава нині і повік» - 11 клас (класний керівник Лісняк М.М.)

Проведено позакласні заходи за темою «Великі сини українського народу»; відбувся конкурс малюнку «Козацькому роду нема переводу»; випускається бюлетень «Вони боролися за нашу незалежність». Систематично проводиться акції «Ветеран живе поруч», «Милосердя».

Одним з аспектів громадянського виховання є прищеплення учням гордості за свою Батьківщину, любові до рідного краю, його традицій. Реалізація даного аспекту відбувається через проведення різноманітних екскурсій. Класними керівниками були організовані екскурсії як до міста Полтава з відвіданням музеїв Полтавської битви, краєзнавчого музею, Котляревського, так і за межі області. Серед останніх слід виділити екскурсії до міста Дніпропетровська, Києва, Святогірська, заповідника Асканія Нова.

Морально – етичне виховання

Культура поведінки - одна із необхідних рис сучасної людини. Морально-етичне виховання в школі здійснюється в процесі безпосередньої участі учнів у виховних заходах, як класних, так і позакласних, шкільних. Виховання культури поведінки учня є невідємною складовою розвитку особистості дитини, її світоглядної позиції на основі прилучення до національно-культурних надбань українського народу.

Практикуємо проведення Тижнів етики, Тижнів моралі, виставки плакатів "Умій себе поводити", "Ми і мораль". Особливо яскраво це видно під час проведення класними керівниками заходів з учнями, а саме:

·        бесід «Скромність та зарозумілість», «Умій керувати бажаннями», «Доброта ознака сили, а не слабкості», «Духовна зрілість, що це означає», «Хто про старих дбає, той гідною людиною зростає» (до дня людей похилого віку), «Етика та етикет», «Що є справедливість», «Чому люди ображають інших?»;

·         виховних годин та годин спілкування: «Моральність вчинків: як ми поважаємо один одного», «Доброта – одна з найкращих якостей людини», «Не скупімось люди на добро», «Усе починається в житті з любові», «Хочеш мати друга – навчись другом бути» (відкрита виховна година у 5 класі класний керівник Чиж О.В.), «Душі людської доброта», «Конституція України – гарант незалежності», «Поради на кожен день про культуру поведінки», «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик душі» (відкрита виховна година у 11 класі класний керівник Польова К.П.);

·        тренінгів спілкування: «У чому сила любові»;

·        кругли столів: «Як ми поважаємо один одного»;

·        диспутів: «Чистота почуттів та вчинків»;

·        ігрових ситуацій: «Хто вітається першим»;

Невід’ємно частиною морального виховання є повага до вчителів. Особливо незабутнім було свято, «Ти – учитель, ти сіяч недремний, мудрий і розумний садівник», підготовлене учнями 11 класу (кл. керівн. Польова К.П.)

Правовиховна робота

Система правового виховання в Соколовобалківській загальноосвітній школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.

Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів. Для учнів 9-х класів читається курс «Основи права». Постійно функціонує тематична виставка правової літератури в шкільній бібліотеці. Освітня робота учнів здійснюється також і в позаурочний час через ряд позакласних та позашкільних заходів. Ефективною формою роботи, що є традицією, стало проведення Місячників, Тижнів правових знань у школі. У рамках Місячника правових знань проводиться цілий ряд заходів, таких як бесіди «Твої права і обов’язки», «Діти: злочин і кара», виховні години та години спілкування «Коли підліток переступає межу дозволеного», «Вчинки і відповідальність», «Коли мої права порушують», дні інформування про чинне законодавство, конкурси творів, рефератів на правову тематику, вікторини, правові брейн-ринги.

У ході Тижня правових знань проведено акцію серед старшокласників «Мої права», в ході якої випущено й розповсюджено буклет «Обережно! Це мої права!», плакати, проведено анкетування «Як я знаю свої права!»,  засідання клубу для неповнолітніх «Ти знаєш, що ти – людина», засідання круглого столу «Роль учнівського самоврядування у захисті прав дитини», семінар нормативно-правові регулювання праці дітей в Україні, круглий стіл «Чи знаєш ти закони, що стоять на сторожі дітей».

Правоосвітницька робота серед учнів здійснюється також через зустрічі з працівниками служби у правах неповнолітніх, кримінальної міліції. Частим гостем нашої школи є підполковник Загорулько Віктор Вікторович.

Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних, загальношкільного батьківського комітетів та постійно діючого правового лекторію для батьків.

З правоосвітньою метою проведено семінарське заняття для вчителів «Права дитини у світлі чинного законодавства». Такі форми правоосвітницької роботи дають змогу забезпечити виховання учнів законослухняними громадянами суверенної України.

Другою важливою складовою частиною шкільної системи правового виховання є робота по попередженню правопорушень. Вона здійснюється через організацію діяльності штабу з попередження правопорушень, роботу батьківських комітетів.

Правове виховання учнів, а особливо батьків, неможливе без тісної координації дій школи, міських служб у справах неповнолітніх, сім'ї й молоді та кримінальної міліції у справах неповнолітніх.

Система правового виховання, що створена в школі, багатогранна й дієва. Тому протягом останнього року  правопорушень, здійснених нашими учнями, не зафіксован, а також зменшилась кількість учнів, схильних до правопорушень.

Зросла також цікавість учнів до правознавства. Так, учень 11 класу Михайлецький Іван зайняв перше місце в районній олімпіаді з правознавства і примав участь у обласній олімпіаді.

Питання роботи школи з профілактики дитячої бездоглядності та попередження злочинності серед неповнолітніх розглядалися на педрадах, нарадах при директорі, засіданнях м/о класних керівників. Представники ради школи приймали участь у проведені профілактичних рейдів, під час яких не було затримано жодного учня.

Трудове виховання та профорієнтація

Належна увага школою приділяється трудовому вихованню та профорієнтації. Учні школи приймали участь у трудових десантах з покращання прилеглої до школи території. Профорієнтаційна робота ґрунтувалась на тісному зв’язку школи з вищими навчальними та середніми навчальними закладами. Школа співпрацює з Полтавським університетом споживчої кооперації України. На базі школи систематично відбуваються зустрічі учнів старших класів з представниками полтавських  ВНЗ, технікумів та ПТУ. Класними керівниками проводились класні години за темою «Я обираю професію», «Моя майбутня професія». З профорієнтаційною метою адміністрацією школи була організована поїздка на день відкритих дверей до ПУСКУ,  викладачі та студенти даного університету відвідали нашу школу.

Серед випускників 9 та 11 класу 2008 – 2009 навчального року 8 – продовжили навчання в 10 класі, ВНЗ І – ІІ рівня акредитації – 4 учні, ВНЗ ІІІ – ІV рівня акредитації – 8 учнів, ПТНЗ – 2 учні.

В школі систематично проводяться виховні години, години спілкування бесіди: «Вибір професій – крок у майбутнє», «Розумне про професію», «Праця і всебічний розвиток особистості», «Праця – це здоров’я», рейди -огляди «Ми – господарі класу», акції «Чисті класні кімнати» та «Ваші руки потрібні школі», заняття «Боротьба з «Королем сміття»», диспут «Учись працювати з дитинства». 

Художньо – естетичне виховання

Художньо-естетичний аспект виховної роботи знайшов свою реалізацію в участі школи в різноманітних районних та обласних конкурсах і турнірах, проведенні таких загальноосвітніх свят, як свято Першого дзвоника, Осінній бал, Новий рік, концерт до Дня захисника Вітчизни, Свято 8 Березня, святковий концерт до Дня Перемоги, свято Останнього дзвоника. Шкільна команда КВК «Редбул» (керівник Олешко Юлія Сергіївна)  зайняла ІІІ місце в регіональному конкурсі, учениця 11 класу Маслак Юлія зайняла І місце у районному конкурсі творів «Податки очима дітей» (керівник Маслак Олена Тимофіївна), учений 8 класу Крутько Марія зайняла І місце в районному та обласному конкурсі «Посміхнемось щиро Вишні», стала дипломатом Всеукраїнського конкурсу (керівник Польова Катерина Петрівна), пошуковий загін «Джерело» (керівник Маслак Олена Тимофіївна) зайняв І місце в районному конкурсі «Парки – легені міст і сіл України). Учениця 10 класу Сорокова Аліна стала лауреатом Полтавського обласного фестивалю-конкурсу «Ми шукаємо таланти – 2009», учасниця відбіркового туру фестивалю «Естрадна веселка», переможець районного конкурсу художньої самодіяльності учнів загальноосвітніх навчальних закладів «Веселка – 2008», учасниця Всеукраїнського конкурсу «Червона рута – 2010».

На протязі всього навчального року учні школи залучаються до участі в естетичному  оформленні класних кімнат, їх озеленення. Класні керівники проводять виховні години: «Твій зовнішній вигляд», «Культура мовлення», «Українські народні страви», «Ваші улюблені книги», «Казка зеленого листочка», «Хто бачить більше прекрасного в природі», «Квіти біля нашої хати», «Україна – мій духмяний дивоцвіт», «Усе починається в житті з любові», вікторини: «З якої ми казки?», «Життя чудове і мальовниче», круглий стіл «Що б я вчинив, щоб зробити нашу Землю квітучою та захищеною», диспути «Прикраси – це добре чи погано» та «Косметика – в міру». Для прищеплення любові до прекрасного проводяться конкурси малюнків «Як не любити моє рідне село», «Українська родина», «Чудеса зимового лісу», фотоконкурс «Літо – 2009» та виставка аплікацій з осіннього листя «Осінній водограй».

Однією з найважливіших ланок роботи з розвитку естетичних смаків вихованців є шкільна бібліотека. Протягом не одного року в школі провотяться тижні книги, рейди-перевірки «Живи, книго!», конкурси закладок, акції «Книгу в подарунок шкільній бібліотеці», виховні години «Люби знання, книгу, працю», уроки-конференції «Книги – морська глибина», бібліотечні уроки «Нам без книги ніяк не можна», працює «Книжчина лікарня», організовуються виставки літератури та періодичної преси по всіх напрямках виховної роботи, учні школи приймають участь в конкурсі «Читач року».

Фізичне вдосконалення і виховання потреби здорового способу життя

Фізичне вдосконалення й виховання потреби здорового способу життя - один із пріоритетних напрямків виховної роботи. Практикується обов’язкове проведення фізкультпауз, оздоровчих годин, проводяться спортивні свята, ігри, змагання.

На базі нашої школи проведено акцію «Я хочу жити в якісному світі», за участю представників Полтавського університету споживчої кооперації України, які розповіли про якість товарів споживання, загального вжитку та реклами. На зустріч були запрошені учні Драбинівської, Нехворощанської та Сухомаячківської шкіл. Разом з учнями викладачі провели досліди та експерименти, як розрізнити якість деяких товарів в домашніх умовах. Розповіли про шкідливі добавки, консерванти та барвники, які містяться в продуктах, якими полюбляють смакувати діти.

Доречною є робота класних керівників та класоводів з питань здорового способу життя у проведенні класних годин, бесід, круглих столів, анкетувань,  тренінгів: «Як зберегти своє здоров», «Фізична зарядка та здоров’я», «»Обережно, гриби!», «Вогонь – ворог, вогонь – друг», «Здоровим будь», «Що ми їмо?», «В здоровому тілі здоровий дух», «Правильна постава – ваше здоров’я», «Кому потрібне здоров’я людини: їй самій чи країні?», «Що потрібно робити, щоб бути здоровим?, «Чи здорові ви фізично?», «Скажи наркотикам – Ні!», «Чому шкідливе паління», «СНІД – людство під знаком біди», «Знайди правду про ВІЛ-інфекцію і СНІД», «Тютюнова спокуса», «Наркоманія – дорога в безодню».

Однією з проблем, яку колектив ставить на перше місце є робота по боротьбі із шкідливими звичками. Для допомоги у вирішенні цього нагального питання до нас у школу були запрошені представники громадської організації «Світло Надії», які прочитали лекції для учнів, провели тренінги та показали виставу «До чого призводять шкідливі звички».

Суттєву допомогу по пропаганді здорового способу життя  надає школі волонтер Корпусу Миру США в Україні Джастін Лемкі, який проводить для дітей лекції, тренінги, семінари. Дякуючи йому в школі працює гурток з хапкідо, який діти відвідують з великим задоволенням.

В рамках акції за «Молодь обирає здоровий спосіб життя» в школі проводяться тижні та місячники  «Безпеки та життєдіяльності дітей», «Мова вулиці», «Небезпечний вогник», ОБЖД, «Спорту та здоров’я», «Боротьби зі шкідливими звичками», «Гігієни та спорту».

Кожного року учні нашої школи приймають участь у конкурсах ЮІР, ДЮП, є учасниками туристичного зльоту. Вже традиційно проводяться веселі старти.

Налагодженою в школі є співпраця з медичними закладами. Фельдшерами місцевого ФАПу, шкільною медичною сестрою проводяться бесіди: «Грип та його профілактика», «Про вживання алкоголю та нікотину», «Здорове харчування», «Профілактика педикульозу», доречними є лекції районного лікаря-нарколога «Про вживання наркотиків та їх наслідки», «Правда та брехня про паління та пияцтво».

            Обов’язковим є написання диктантів по застереженню від нещасних випадків під час канікул та святкових днів, «Я учасник дорожнього руху», «Увага, тонкий лід!», по застереженню переохолодження.

Національне   виховання

Одним з найважливіших показників ефективності  виховної роботи в нашій школі на сучасному етапі є результативність національного виховання учнівської молоді, його системний характер, втілення в життя ідей, поглядів, переконань, ідеалів, традицій, звичаїв українського народу, форм соціальної практики, спрямованої на організацію життєдіяльності підростаючих поколінь відповідно до природно-історичного розвитку матеріальної та духовної культури нації.

Національно виховання в школі має системний характер і займає значне місце. Школа навчає дітей українській мові та літературі, тому традиції українського народу, його звичаї, культура в нашій школі не лише теоретично вивчаються, а й практично втілюються.

Так, у всіх класах є обов’язковими виховні години, на яких вивчаються символи, обереги України, основні закони нашої держави. Ось їхня тематика:

«Звичаї та традиції українців», «Національна кухня українців», «Наші обереги», «Національні та рослинні символи українців», «Заочна мандрівка історичними місцями рідного краю», «Батьківська криниця» (відкрита виховна година у 6 класі, класний керівник Гецко Н.І.), «Поклонись калині» (відкрита виховна година в 4 класі, класовод Кудря Л.О.), «Ой, хустино, хустиночко, мережена, шита», «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «І ми народ тоді народ, коли у нього рідна мова», «Україна – мій рідний дім» (відкрита виховна година в 10 класі, класний керівник Ткачук І.М.), «Що таке національна свідомість?» (відкрита виховна година у 8 класі, класний керівник Голуб Г.С.), «І на тім рушничкові, оживе все знайоме до болю» (відкрита виховна година в 11 класі, класний керівник Польова К.П.)

Особливо систематизованою є робота по вивченню національних обрядів та історії національних свят. Робота проводиться у вигляді бесід, диспутів, усних журналів, виховних годин за такою тематикою: «Світле свято Великодня», «З історії святкування Різдва Христового», «Стрітення Господнє», «Писанкові кольори» (відкрита виховна година у 7 класі, класний керівник Яхно К.Г.), «Іде Святий Миколай», «Святе Водохреща», «Трійця», вечір для старшокласників «Андріївські гадання», свято «Всі на Купала».

Для формування національно-свідомої особистості в школі проводяться тижні національного виховання, народознавства, рідної мови, шевченківські дні. До дня пам’яті Т.Г.Шевченка було проведено свято «Низький уклін тобі, Кобзарю», вечір для старшокласників «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття», конкурс малюнків за творами Шевченка та конкурс читання творів Тараса Григоровича.

На загальношкільну лінійку запрошуємо місцевого священика, який розповідає про історії виникнення православних свят, культуру їх святкування.

 

Опис

системи правовиховної роботи

в школі

Наша школа покликана стати тим місцем для особистості учня і вчителя, де буде духовно збагачуватись кожен учасник навчально – виховного процесу, де буде формуватись громадянська зрілість і особиста відповідальність за свій вклад у національнокультурне відродження України у розбудову держави.

На сучасному етапі розвитку суспільства педагогічний колектив школи, розуміючи потребу докорінного переосмислення виховної системи, насамперед виходить з таких позицій:

1.                  Визнання того, що школа – навчальний заклад, покликаний відповідати  потребам і умовам сучасного стану соціального розвитку України та  забезпечувати освітні потреби села.

2.                  Школа має бути конкурентноздатною й престижною, а це можливо лише в режимі неперервного розвитку і творчого пошуку прогресивних технологій, методик зростання професіоналізму на педагогічному та управлінському рівні.

Вирішуючи ці завдання школа забезпечує різні види діяльності в широкому спектрі позакласної сфери – гуртковій, профільній, спортивній, художньо-естетичній роботі, максимально сприяючи розвитку і самовизначенню особистості дитини.

Вирішення поставлених завдань можливе лише в атмосфері доброзичливості, довіри, співробітництва, відповідальності на всіх рівнях шкільного педагогічного простору. Головна виховна задача, яку ставить перед собою колектив нашої школи: виховання соціально-активної, високоморальної, фізично розвинутої особистості.

Активну в правовому плані людину необхідно формувати змалку, особливо у шкільному віці. Тому перед школою стоїть завдання розширити правові знання молоді, сформувати в неї високу відповідальність перед суспільством і державою, виховати молодих людей у дусі безумовного дотримання норм права і моралі. Виконання цих завдань педагогічним колективом сприяє формуванню у школярів морально-правових якостей, які стануть на заваді допущенню ними проявів антисоціальної поведінки.

Правове навчання й виховання в нашій школі розглядається як частина загальноосвітньої підготовки учнів.

Програма з правової освіти передбачає реалізацію таких завдань:

 

1.      Формування в дітей і підлітків правової культури

2.      Організація забезпечення системи ранньої профілактики правопорушень

3.      Організація забезпечення системи ранньої профілактики правопорушень

4.      Контроль за вихованням, розвитком підлітків, які перебувають на обліку

5.      Надання педагогічної допомоги сім’ям, у яких виховуються «важкі» діти

6.      Реалізація принципу взаємодії у виховній роботі між різними ланками освіти

7.      Підвищення правової культури всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, педагогів, батьків – як через систематичну правову пропаганду, так і через додержання правових норм у діяльності школи

 

Програма складається з розділів:

 

1.      Педагогічні основи правового виховання учнів

2.      Завдання правового виховання учнів

3.      Формування умов для підвищення правового виховання учнів

4.      Педагогічний всеобуч батьків

 

Система правового виховання в школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини. кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення» і включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.  

Правова культура є складовою частиною загальної національної культури. Тому правове виховання як один з напрямків виховної роботи сприяє соціальному зростанню учнівської молоді, утвердженню в її свідомості високогуманних принципів, утілених у праві, підвищенню її соціальної активності.

Правове виховання учнів порівняно з іншими напрямами виховання має свою специфіку. Вона визначається передусім соціально-правовим статусом учнівської молоді в нашому суспільстві. Школярі перебувають у матеріальній залежності від батьків чи опікунів, їхня самостійність і активність корегується педагогічним колективом, у них недостатній обсяг правових знань і досвід правових відносин. Вони мають засвоювати правові знання, які регулюють їх життя і діяльність як неповнолітніх, і ті правові норми, якими їм доведеться керуватися  у своєму майбутньому житті й діяльності.

 

Завдання правового виховання учнів

 

Одним із завдань правового виховання є формування в учнів правових почуттів, які б регулювали їхню поведінку: почуття законності обраної мети, правомірності шляхів і засобів її реалізації, справедливості, нетерпимості до порушників норм права, відповідальності. Інакше основним регулятором їхньої поведінки будуть прості емоції, які призводять до ситуативної поведінки, нерідко неправомірної. Наявність правових почуттів допомагає учням долати різні труднощі, конфліктні ситуації, внутрішні суперечності, обирати з різних шляхів тільки той, який відповідає нормам моралі і права.

Правові почуття виконують роль, по-перше, психологічних чинників, що сприяють правильному подоланню внутрішніх суперечностей духовного світу особистості; по-друге,  психологічного ставлення особистості до правових явищ і їх наслідків; по-третє, мотивів правомірної поведінки; по-четверте, емоційних форм регуляції, самооцінки вчинків і дій особистості, по-п’яте, емоційних компонентів ціннісної орієнтації відповідно до норм права, правил поведінки.

Другим завданням правового виховання є вироблення навичок і звичок правомірної поведінки. Як і навички, звички є автоматизованими діями; у цьому їхня спільність. Різниця між ними полягає у тому, що навичка – це тільки вміння, здатність виконувати ту чи іншу дію без особливого контролю свідомості; звичка ж включає потребу виконувати відповідну дію.

Третім завданням є формування в учнів активної позиції у правовій сфері, тобто нетерпимого ставлення до правопорушень, прагнення взяти участь у боротьбі з цими негативними явищами, які ще мають місце в нашому житті, вироблення уміння протистояти негативним впливам.

Четвертим завданням правового виховання, яке пронизує всю право виховну роботу, є подолання в свідомості окремих учнів помилкових поглядів та переконань, негативних навичок і звичок поведінки, які сформувалися внаслідок помилок і недоліків виховання.

Система правового виховання в Соколовобалківській загальноосвітній школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.

Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів. Для учнів 9-х класів читається курс «Основи права». Постійно функціонує тематична виставка правової літератури в шкільній бібліотеці. Освітня робота учнів здійснюється також і в позаурочний час через ряд позакласних та позашкільних заходів. Ефективною формою роботи, що є традицією, стало проведення Місячників, Тижнів правових знань у школі. У рамках Місячника правових знань проводиться цілий ряд заходів, таких як бесіди «Твої права і обов’язки», «Діти: злочин і кара», виховні години та години спілкування «Коли підліток переступає межу дозволеного», «Вчинки і відповідальність», «Коли мої права порушують», дні інформування про чинне законодавство, конкурси творів, рефератів на правову тематику, вікторини, правові брейн-ринги.

У ході Тижня правових знань проведено акцію серед старшокласників «Мої права», в ході якої випущено й розповсюджено буклет «Обережно! Це мої права!», плакати, проведено анкетування «Обережно! Це мої права!»,  засідання клубу для неповнолітніх «Ти знаєш, що ти – людина», засідання круглого столу «Роль учнівського самоврядування у захисті прав дитини», семінар нормативно-правові регулювання праці дітей в Україні, круглий стіл «Чи знаєш ти закони, що стоять на сторожі дітей».

Правоосвітницька робота серед учнів здійснюється також через зустрічі з працівниками служби у правах неповнолітніх, кримінальної міліції. Частим гостем нашої школи є підполковник Загорулько Віктор Вікторович.

Правоосвітницька робота серед батьків здійснюється через зустрічі з працівниками служби у правах неповнолітніх, кримінальної міліції. Заплановано на загальношкільних та класних батьківських зборах, на заняттях батьківського університету лекції «Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх», «Про нове у Законодавстві України». Такі інноваційні форми виховної роботи сприяють формуванню в учнів та їх батьків правової свідомості уміння використовувати набуті знання на практиці. Про це свідчить зменшення правопорушників серед учнів.

Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних батьківських комітетів. Ради школи та постійно діючого правового лекторію для батьків, план якого складено вчителем історії та права Борсуком В.І, до роботи якого залучаються працівники правоохоронних органів, зокрема дільничний інспектор та працівники юстиції.

З правоосвітньою метою проведено семінарське заняття для вчителів «Права дитини у світлі чинного законодавства».

Другою важливою складовою частиною шкільної системи правового виховання є робота по попередженню правопорушень. Вона здійснюється через організацію діяльності штабу з попередження правопорушень, роботу батьківських комітетів.

Правове виховання учнів, а особливо батьків, неможливе без тісної координації дій школи, міських служб у справах неповнолітніх, сім'ї й молоді та кримінальної міліції у справах неповнолітніх,

Система правового виховання, що створена в школі, багатогранна й дійова. Тому протягом останнього року  правопорушень, здійснених нашими учнями, не зафіксовані, а також зменшилась кількість учнів, схильних до правопорушень.

Зросла також цікавість учнів до правознавства.

Питання роботи школи з профілактики дитячої бездоглядності та попередження злочинності серед неповнолітніх розглядалися на педрадах, нарадах при директорі, засіданнях м/о класних керівників. Представники ради школи приймали участь у проведені профілактичних рейдів, під час яких не було затримано жодного учня.

З огляду на сказане у процесі правового виховання школярів не варто захоплюватися детективними історіями. Корисний для учнів правовий матеріал сприймається ними надто поверхово, а захоплюючий сюжет закриває правильну моральну оцінку подій і явищ. Тому вчителі нашої школи використовують позитивні приклади, подані в цікавій формі. Спираючись на позитивний морально-правовий досвід учнів, класні керівники та класоводи підкреслюють творчий характер українського права, домагаються сприйняття права не як системи заборон, а як важливого регулятора суспільних відносин і діяльності кожного громадянина України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sokolschool.pl.ua. Все права защищены ©2009